Korzyści z jedzenia roślin strączkowych

Rośliny strączkowe to bardzo szeroka gama warzyw, które są tanim i dostępnym powszechnie źródłem wielu witamin. Mają ponadto wiele cennych właściwości zdrowotnych.

Eksperci zalecają spożywanie szklanki roślin strączkowych każdego dnia. Jednak w krajach wysoko rozwiniętych o to jest bardzo trudno. Tymczasem rośliny strączkowe to cenne źródło roślinnego białka. Ugotowane ziarna soi zawierają na przykład prawie 30 gram białka na szklankę. Z kolei szklanka ugotowanego grochu łuskanego zawiera 16 gram błonnika pokarmowego. Dla porównania dziennie należy spożywać 54 gram białka i 40 gram błonnika. W krajach rozwiniętych białka spożywa się całkiem sporo, ale gorzej jest z błonnikiem.

nasiona strączkowe

Rośliny strączkowe są też bogate w żelazo i inne cenne mikroskładniki. Ich regularne spożywanie wiąże się ze szczuplejszą sylwetką, a dodatkowo obniża ryzyko wystąpienia chorób serca czy cukrzycy.

Rośliny strączkowe zapobiegają nowotworom, co wynika z zawartego w nich błonnika. Błonnik to składnik niezbędny do wyprowadzenia nadmiaru hormonów i kancerogenów z organizmu. Bez odpowiedniej jego ilości produkty tego rodzaju krążą po organizmie.

Rośliny takie jak soczewica czy fasola zawierają także związek zwany kwasem fitowym. Wprawdzie kwas fitowy ma złą sławę w środowisku paleo, ale prawdopodobnie to dzięki niemu weganie i wegetarianie rzadziej zapadają na niektóre choroby nowotworowe. Dodatkowo rośliny strączkowe znacznie zmniejszają ryzyko wystąpienia nadciśnienia.

Warzywa strączkowe są też polecane osobom walczącym z nadprogramowymi kilogramami. Osoby jedzące je na co dzień są o 22% mniej narażone na otyłość. Strączkowe rośliny odznaczają się niskim indeksem glikemicznym, co sprzyja utracie kilogramów. Ich spożywanie zaleca się osobom z cukrzycą typu 2.

rośliny strączkowe

Jednak panuje powszechne przekonanie, że po spożyciu roślin strączkowych trzeba często zmagać się z uciążliwymi wiatrami. Rzeczywiście niektóre osoby mogą mieć problemy z trawieniem tego typu produktów. Dlatego też rośliny strączkowe moczy się przez gotowaniem nawet kilkanaście godzin. Poza tym dodaje się do nich przyprawy np. ziele angielskie czy liść laurowy, które zmniejszają wpływ roślin strączkowych na układ trawienny.

Osoby, które odczuwają lekki dyskomfort sięgając po rośliny strączkowe powinny wprowadzać je do swojej diety w sposób stopniowy. Poza tym warto wzmocnić swoją florę bakteryjną, co może być w tym przypadku sporym problemem.

Generalnie więc po rośliny strączkowe różnego rodzaju jak najbardziej warto i trzeba sięgać.

Zobacz również

Galeria
O serwisie

Dowiedz się więcej na temat zabiegów medycznych, medycyny naturalnej i estetycznej. Bądź na bieżąco z wiadomościami z kraju i ze świata. Jeżeli jesteś zainteresowany publikacją na naszym portalu, odwiedź zakładkę dla prasy, gdzie znajdziesz przydatne informacje.